Darwins Mardröm

Såg för någon dag sen filmen 'Darwins Mardröm' på samhälls lektionen. Den handlar om fisket runt viktoriasjön i Afrika och allt som händer runt om det. Det är en dokumentär från 2004. Det är så att flygplan från Europa kommer ner till Tanzania och hämtar mängder med fisk. Och med har de sig vapen som de säljer på illegal marknad till kriget i Kongo, har jag för mig. Och befolkningen i Tanzania lever i extrem fattigdom, barnen som lever på gatan slås om mat, när de väl får de. Barn som är bara runt 10 års åldern sniffar lim och röker bara för att kunna sova på natten. Och när de vaknar upp, händer de att de blivit våldtagna. Även om fisket ger arbete till en del folk så är det också farligt arbete och många blir sjuka eller dör. Kvinnorna tvingas prostituera sig för att få pengar och de är inte ovanligt att europeérna som kommer med flyget 'köper' av kvinnorna. Så alltså är situationen mycket kritisk.

Jag tycker att det är förjävligt att vi har det så hilma bra i Sverige på grund av att vi är en av väldens största vapentillverkare. Och vi ska skratta oss lyckliga att vi föddes i just Sverige. Jag skulle aldrig klarat leva de livet de lever i Tanzania då de nästan bli blodbad över lite fisk. Sen så är det enormt många barn som är föräldrarlösa och hemlösa där. När man ser en dockumentär som 'Darwins Mardröm' så uppskattar man det man har välidgt mycket. I filmen sa en man att han önskade att de skulle bli krig där så han kunde ta värning och få jobb..hur hemskt är inte de? Han jobbade som nattvakt vid något forskningsställe om fisk. Och hans uppgift var i princip att skjuta någon som gick över stängslet till forsktingscentret. Att ha det så dåligt så man önskar de var krig går inte att förstå. Samhäll läraren sa att efter hon sett filmen skämdes hon över att vara svensk och det håller jag med om. Och sen sa några kvinnor i filmen att deras vän mördats av en kund som kom från australien. Hon hade knivhuggits av han. Mannen kommer aldrig få något straff för detta troligen, utan de är bara deras vardag. Kommer säkert skriva mer om detta, men just nu är det här vad jag har och säga...

You can't get rid of poverty by giving people money. ~P.J. O'Rourke, A Parliament of Whores



Kommentarer
Postat av: vadfanskajagheta.se - Uppsalas största blogg

hej :) Jag har en tävling med nelly, asos, have2have och mylovebasket där du kan vinna vad du vill ur min lovebasket! Där finns massa fina fest klänningar, jeffrey campbell-skor, converse och massa annat! Vore superkul om du var med :) Du hittar tävlingen på länken här bredvid: http://vadfanskajagheta.se/tavling-folj-min-lovebasket-och-vinn-valfritt-plagg/

2012-02-19 @ 08:28:11
URL: http://vadfanskajagheta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0